Friday

2- هفتصد کلمه اي

من براي بررسي خدمات مجازي يکي از بخش هاي صنعتي در ايران . شرکت سايپا را انتخاب کردم . آدرس وب سايت سايپا http://www.saipacorp.co/

است . به هنگام ورود به وب سايت منوهاي زير در مشاهده مي شود :

1- گروه خودروسازي سايپا 2- محصولات 3- فروش 4- خدمات 5- اخبار 6- سهامداران 7- اطلاعات مالي 8- شما و سايپا

هر کدام از اين منوها نيز منوهاي ديگري دارند و اطلاعاتي به کاربر ارائه مي کنند . ولي آنچه براي ما مهم است خدماتي است که وب سايت به مشتريان مي دهد . براي اينکه ديد بهتري نسبت به نوع خدماتي که سايپا به مشتريان ارائه مي کند بدست آوريم وب سايتهاي چند شرکت خارجي توليد کننده اتومبيل بررسي شد . از ميان اين وب سايتها سايت مرسدس بنز انتخاب شد . بررسي اين وب سايت و خدماتي که به مشتري ارائه ميشود به ما کمک مي کند تا ببينيم سايپا کجا ايستاده .

وب سايت مرسدس بنز http://www.mbusa.com/mercedes/ است . صفحه اول سايت هم بصورت زير است :

مقايسه صفحات اول دو شرکت اولين نکته را هويدا مي کند . طراحي فوق العاده سايت بنز در مقابل طراحي نه چندان گيراي سايت سايپا . سايت بنز به صورت فلش طراحي شده و در مقايسه با سايت سايپا منوهاي صفحه اول کمتر است .

اول از همه به سراغ اطلاعاتي که به مشتري درباره اتومبيل ها داده مي شود مي رويم .

واضح است که در فضاي مجازي مي توان خدمات بسيار زيادي به مشتري ارائه داد . بدين صورت مشتري بدون نياز به مراجعه به نمايشگاه مي تواند اطلاعات خود را بدست آورد و اتومبيل مورد نظر خود را انتخاب کند . حال اين دو وب سايت را با هم مقايسه مي کنييم . در قسمت " محصولات" سايپا ، اتومبيل هاي مختلف نمايش داده مي شوند و اطلاعات هر اتومبيل به مشتري داده مي شود . مثلا :

ا

ا

مشخضات فني ماشين به طور کامل رائه شده است . ضمن اينکه در منوهاي جداگانه اي مي توان تصاوير خودرو و همچنين تيزرهاي مختلفي را ديد . با اينکه اين اطلاعات بد نيست ولي خيلي راحت مي توان تشخيص داد که خدمات بسيار گسترده تري مي توان به مشتري ارائه کرد . مثلا در وب سايت بنز با انتخاب هر ماشين مي توان به اطلاعات زير دست يافت :

اول اينکه يک سري اطلاعات کلي راجع به ماشين داده مي شود . سپس ماشين را مي توان از نماهاي مختلفي مشاهده کرد و مشخصات آن را مطالعه کرد . هر ماشين را از نماي بيروني مي توان ديد و مشخصات مختلف را مشاهده کرد . به علاوه نماي دروني ماشين ، ويژگيهاي آن و مشخصات مختلف را مي توان ديد .

ضمن اينکه براي هر ماشين اطلاعات گسترده اي راجع به ايمني ماشين ارائه ميشود . بعد از آن راجع به مشخصات فني ماشين مانند موتور ، گيريبکس و ... اطلاعات به مشتري داده مشود . بعد ازآن راجع به ابعاد ماشين اطلاعات داده مي شود و در آخر نيز عکس و فيلم هر ماشين در سايت گذاشته شده است .

به راحتي مي توان مشاهده کرد که فردي که به سايت بنز مراجعه مي کند ، شناخت بسيار بيشتري راجع به مشخصات هر ماشين بدست مي آورد . سايت بنز به خوبي از امکانات فضاي مجازي استفاده کرده است و بدين ترتيب هر ماشين را به طور کامل به مشتري مي شناساند . فردي هم که به اين وب سايت مراجعه مي کند ، اطلاعاتي را بدست مي آورد که شايد حتي در خود نمايشگاه هم بعضي از آنها از قلم بيفتد .

براي همين من فکر مي کنم که وب سايت سايپا نيز از حيث معرفي هر ماشين مي تواند بسيار بهتر عمل کند .

مسئله بعدي اختياراتي است که به کار بر داده مي شود . مثلا در قسمت “build” مشتري مي تواند رنگهاي مختل ماشين را انتخاب کند و ببيند . مشتري مي تواند رنگ خود ماشين ، رنگ فضاي داخل ماشين و مشخصات ديگر را انتخاب و مشاهده کند . ضمن اينکه قيمت هر رنگ و تجهيزات اضافي ديگر موجود است و مشتري به راحتي مي تواند مورد مطلوب خود را پيدا کند .

واضح است که شرکت سايپا نيز مي تواند چنين خدمات مجازي را براي مشتريانش ارائه کند . در حال حاضر ماشين ها با رنگ هاي مختلف و تيپهاي گوناگون ارائه مي شوند . مي توان اين اطلاعات را در وب سايت گذاشت تا مشتري با تامل و فرصت انتخاب بيشتري ماشين بخرد .

قسمت ديگري که در وب سايت بنز وجود دارد ، امکان مقايسه اتومبيلهاي مختلف است . فرد مي تواند ماشينهاي مختلف را از منظر هاي گوناگون با هم مقايسه کند تا بتواند بهترين انتخاب را انجام دهد .

سايپا نيز مي تواند چنين کاري را انجام دهد . با اينکه تعداد محصولات سايپا نسبيت به بنز بسيار کمتر است ولي با اين حال دادن امکان به مشتري براي مقايسه مشخصات ماشين هاي مختلف ضروري است . فضاي مجازي چنين امکاني را فراهم مي کند و بايد از آن بهره گرفت.

قسمت بعدي خدمات مالي مختلفي است که وب سيات بنز به مشتريانش ارائه مي کند . امکان خريد با کارت اعتباري ، اعلام فروش هاي ويژه و ..... که باز هم در قياس با سايپا بسيار کاملتر است . در وب سايت بنز قسمتي وجود دارد که به مشتري کمک مي کند تا ماشين مورد نظر خود را راحت تر پيدا کند و بخرد . بدين صورت که وب سايت هم با توجه به توان مالي مشتري ماشينهاي خاصي را پيشنهاد مي کند ، و هم به او کمک مي کند تا نزديکترين نمايندگي به محل سکونتش را پيدا کند . مقايسه اين مورد با وب سايت سايپا جالب است . در قسمت "خدمات" سايت ليست نمايندگي هاي سايپا در هر شهر و اطلاعات مربوط به هر کدام از نمايندگي ها وجود دارد . مانند شکل زير

به نظر مي رسد که اطلاعات خوبي وجود دارد ، حال با سايت بنز مقايسه کنيد

در سايت بنز نقشه هر شهر به طور کامل وجود دارد و فرد مي تواند به راحتي نمايندگي مورد نظر خود را پيدا کند .

مسئله ديگر اين است که سايت بنز با دريافت آدرس پست الکترونيکي فرد آخرين اخبار و اطلاعات را براي فرد ارسال مي کند . ولي در سايت سايپا چنين امکاني وجود ندارد .

وب سايت سايپا نقشه ندارد . در وب سايت منوي " نقشه" هست ولي هيچ صفحه تازه اي باز نمي شود . بديهي است که وجود نقشه مي تواند به مشتري کمک کند تا راحت تر به صفحه مورد نظر خود برسد .

موضوع تاسف برانگيز ديگر اسن است که بسياري از صفحات اصلا باز نمي شوند . مثلا در قسمت "فروش" قسمت هاي " وضعيت خودروي مشتري " و " فروش الکترونيکي " اصلا باز نمي شوند .

در هر حال با اين بررسي اجمالي مشخص شد که خدمات مجازي سايپا بهيچ وجه در حد مطلوب نيست . فضاي مجازي امکانات بسياري را در فراهم مي کند . ولي به نظر مي رسد که سايپا اين امکانات را خوب نشناخته است . سايپا مي تواند خدمات مجازي خود را بسيار بهتر کند

No comments: