Thursday

8

جامعه ايران ، جامعه چند پاره اي است . نگاهي به زندگي ايراني ها در سيطره خصوصي و مقايسه آن با سيطره عمومي مويد اين واقعيت است . در سطح شهر همه در حال نقش بازي کردن هستيم . حرفهايي مي زنيم که باور نداريم . تعارفاتي مي کنيم که مي دانيم الکي است ، با کساني دست مي دهيم و روبوسي مي کنيم که دلمان نمي خواهد؛و البته نمي توانيم و يا دست کم گمان مي کنيم که نمي توانيم با آنهايي که دوست داريم دست بدهيم و دست در گردنشان بندازيم . در واقع مي توان گفت که بارزترين ويژگي ما ايراني ها دورويي است . بررسي چرايي شکل گرفتن دورويي در فرهنگ ما ضروري است . ترس و پارانويا از آن "ديگري" که ممکن است از فرادستان باشد ،اينکه در تعاملات هرروزه با "ديگران" شايد توطئه اي در کار باشد باعث مي شوند که سر به نشانه تاييد تکان دهيم ولي در واقع موافق نباشيم ؛ که تمجيد کنيم ولي در واقع خوشمان نيامده باشد . همچنين تلاش براي بقا در محيطي که ديگر اجتماع ارگانيک و مبتني بر نوع دوستي و مروت سابق نيست ، بلکه جامعه ايست که تقسيم کار و اقتصاد آن انسان هايي به بار آورده با فرديت هاي نيم بند و خودخواه . عرف و قونين جامعه به جاي شکل دادن به قواعد اخلاقي ، دورويي را شدت مي بخشد . آنچه صحت حرفهاي من را نشان مي دهد دقت به فضاي مجازي است .
به گمان من ، فضاي مجازي ( منظور من در اينجا اينترنت است ) در ايران ، خود جامعه اي است موازي جامعه واقعي . نگاهي حتي سرسري به حجم عظيم وبلاگ هاي شخصي و البته شبکه هاي دوست يابي مانند facebook,360,orkut نشان دهنده اين است که هويت مجازي ما با آنچه در خيابان و اداره و دانشگاه نمايش مي دهيم تفاوت دارد . اگر در زندگي روزمره تنها جسممان حاضر است و نظرات و افکارمان پنهان اند و هر آنچه هست بازي و نمايش است در جامعه مجازي قضيه برعکس است . همه نامرئي هستيم . جسم مان غايب است . در اينجا ما در امانيم . فرودست و فرادست بي معنا است . نظرو احساس و فکرمان را در وبلاگ و پروفايل هايمان بيرون مي ريزيم بدون اينکه نگران از دست دادن چيزي باشيم .
ما در وضعيت متناقضي زندگي مي کنيم . . در جامعه و زندگي روزمره هيچ چيز آنطور که مي نمايد نيست . همه هستند و انگار که نيستند . هر آنچه که ملموس و واقعي است دروغين است . برعکس فضاي مجازي به شدت واقعي است . فضاي مجازي مفري است براي اعلان هويت واقعي مان به ديگران. به ديگراني که هيچگاه ه مي بينمشان ولي براي ما از هر
آشنايي آشناترند .

No comments: