Friday

3- هفتصد کلمه اي

بايد راجع به خدمات مجازي اي که دانشکده مان مي تواند ارائه کند بحث کنم . بهمين خاطر به وب سايت دانشکده سر زدم تا ببينم که دانشکده چه خدماتي ارائه مي کند . ناگهان متوجه اولين مسئله شدم و آن اينکه تا به حال به وب سايت دانشکده که نسخه جديدش هم چند ماه پيش راه اندازي شد سر نزدم . يعني تا به حال احساس نياز نکردم که به وب سايت دانشکده رجوع کنم . چرا ؟

در حال حاضر تنها ثبت نام دانشجويان به صورت مجازي صورت مي گيرد . آن هم تازه از همين ترم . ترم هاي پيش بايد حتما در سايت دانشکده ثبت نام مي کرديم ولي از اين ترم مي توان از خانه نيز ثبت نام را انجام داد .

به هر حال وارد وب سايت شدم و منوهاي مختلف آن را چک کردم . تاسف بار است . تنها قسمت هايي که اطلاعاتش کامل است "رياست دانشکده" و "رزرو آمفي تئاتر" است . قسمت " گروه هاي آموزشي " نيز اطلاعاتش به صورت ناقص وجود دارد . بقيه منوها اکثرا خالي اند . هيچ چيزي وجود ندارد . البته اينها صرفا اطلاعات صرف هستند و هيچ گونه خدماتي ارائه نمي کنند. پس مي توان گفت که دانشکده علوم اجتماعي هيچ گونه خدمات مجازي به دانشجويان و استادان خود ارائه نمي کند .

دانشکده چه خدمات مجازي مي تواند ارائه کند ؟ . در اين نوشته من به چند مورد اشاره مي کنم .

اول از همه اينکه دانشکده بايد در سطح دانشکده دسترسي به اينترنت را فراهم کند . بسياري از دانشجويان کامپيوتر laptop دارند و آنها بايد بتوانند هر زمان که بخواهند و هر کجا که باشند ، چه داخل کلاس و چه در کافه دانشکده به اينترنت دسترسي داشته باشند . اين از اولين و بديهي ترين خدماتي است که دانشکده بايد ارائه کند .

دومين مسئله به خود سايت دانشکده مربوط مي شود . وقتي وارد قسمت "گروه هاي آموزشي " مي شويم . گروه هاي مختلف مشاهده مي شوند . به نظر من يکي از کارهايي که مي توان انجام داد اختصاص دادن يک شناسه به هر دانشجوست تا به نوعي دانشکده در فضاي مجازي نيز امتداد پيدا کند . يعني اگر هر دانشجو و استاد در اين فضا نيز داراي هويت شود ، مي توان اين فضا را نيز به فضايي علمي تبديل کرد . مثلا هر استاد براي درسهاي مختلفي که تدريس مي کند صفحه مخصوصي مي تواند درست کند و در آنجا مي تواند اطلاعات و کتاب و هر آنچه لازم مي بيند بگذارد . ضمن اينکه دانشجويان نيز مي توانند ارتباط با يکديگر و با استاد را از فضاي فيزيکي دانشکده به فضاي مجازي ادامه دهد . بدين ترتيب انسجام کلي کلاس بالاتر خواهد رفت . هر دانشجو و هر استاد علاوه بر شناسه ، بايد پست الکترونيک هم داشته باشد . بدين ترتيب امکان ارتباط دانشجويان با استادان و برعکس فراهم مي شود . من براي يکي از درس هاي دوران ليسانس خود ، از طريق سايت دانشگاه هاي مختلف جهان با استادان زيادي مکاتبه مي کردم . چنين امکاني بايد در دانشکده علوم اجتماعي نيز فراهم شود . بدين ترتيب ارتباط ميان اساتيد و دانشجويان همواره برقرار خواهد بود .

يکي ديگر از خدماتي که دانشکده مي تواند ارائه کند و به نظرم بسيار مهم است راه اندازي کتابخانه الکترونيکي است . نگاهي به سايت دانشگاه هاي جهان نشانگر اين است که ما چقدر عقبيم . مثلا به دانشگاه هاي هاروارد و منچستر سر زدم . با اينکه در آن کشورها هيچ کمبودي از حيث کتاب و مجله وجود ندارد ولي خدماتي که اين دانشگاه ها به دانشجويانشان ارائه مي کنند شگفت انگيز است . حال به قسمت "کتابخانه" سايت دانشکده سر بزنيم . هيچ کتابي وجود ندارد . هيچي . آنهم در شرايطي که ما در رشته هاي علوم اجتماعي با کمبود منابع دسته اول مواجهيم . به نظرم يکي از اصلي ترين وضايف دانشگاه امکان دسترسي به کتابها و مجله هاي دسته اول خارجي است که محقق نشده است .

يکي ديگر از کارهايي که دانشکده علوم اجتماعي بايد انجام دهد ، ساختن فضايي مجازي براي بحث و گفتگو است . واضح است که کساني که در علوم اجتماعي مشغول هستند ، بايد همواره به بحث و گفتگو با يکديگر بپردازند . فضاي فيزيکي محدوديتهاي زماني – مکاني دارد . اين واضح است . ولي فضاي مجازي چنين محدوديت هايي را از ميان برده است . بدين ترتيب مي توان فضايي را متصور شد که در آن دانشجو و استاد از رشته هاي مختلف موضوعات مورد علاقه شان را مطرح مي کنند و با يکديگر به بحث و گفتگو مي پردازند .

من در اين نوشته کوتاه به بعضي از خدماتيا که دانشکده مي تواند فراهم کند اشاره کردم . بدون شک خدمات بسيار بيشتري را نيز مي توان ارائه کرد . ولي بايد تاسف خورد که دانشکده ما هنوز وب سايت کاملي ندارد چه برسد به ارائه خدمات مجازي .

No comments: