Saturday

3

زندگي روزمره انسان ها ، زندگي ملموس آنها در تعاملاتشان با انسانهاي ديگر در سطح خانه و شهر چه رابطه اي با استفاده از تکنولوژيهاي جديد ارتباطي و زندگي در دنياي مجازي دارد ؟ .

ولي يک مسئله را نبايد فراموش کرد و آن اينکه وقتي از تکنولوژيهاي جديد ارتباطي و رابطه آن با شهر صحبت مي شود بيشتر اوقات پيوستگي و استمرار تحول تکنولوژي و شهر فراموش مي شود و بر تغييرات بنيادين و انقلابي تاکيد مي شود . تکنولوژيهاي جديد ارتباطي و کاربست آنها از زمينه تاريخي خود جدا مي شوند و انگار که از جايي نا معلوم پيدا شده اند تا زندگي انسان ها را متحول کنند . رابطه دوسويه ميان هر چيز جديد و قديم که در طي زندگي روزمره انسان ها وجود دارد در ميان تب ظهور تکنولوژيهاي جديد و گفتمان هاي مربوط به ان بسياري از اوقات از ياد مي رود . در واقع بايد گفت که طي چند هزار سال گذشته ، در شهرها همواره نوآوريهاي مختلف در زمينه هاي ارنباطات ، حمل و نقل ، رسانه ، چاپ و ..... در جريان بوده است و باعث گسترش شهرها شده است . قدرتمندترين شهرها همواره با اعمال کنترل نظامي ، اقتصادي و سياسي بر شهرها ي دور و نزديک بر آنها سلطه پيدا کرده اند . از همين جا اهميت تکنولوژيهاي ارتباطي و اطلاعاتي که کنترل از راه دور را ممکن مي کنند مشخص مي شود .

به نوعي مي توان گفت که تصور وجود شهر بدون اين رسانه ها نا ممکن است . نو آوري در اين تکنولوژيها از اختراع خط گرفته تا گسترس اينترنت نقشي اساسي در شکل دهي به شهرهاي مدرن و زندگي شهري داشته است .

No comments: